fredag 4 december 2009

Svåra brott och svårare

Barnmisshandel inom hemmet är ett av de allra värsta brott jag kan tänka mig. Föräldrar som ska skydda sina barn mot allt ont blir i stället de som plågar offret. För ett as som beter sig som så här önskar man bara att resten av hans förhoppningsvis långa liv ska vara ett outsägligt lidande. (För mamman som tittade på kan jag i humanitetens namn nöja med mig 20 års svår tortyr.)

Men det som tidningarna skriver mest om och som folk tycker är nummer ett på jävlighetsskalan är detta. Varför? Om jag tvingades välja mellan att en frälsningssoldat viftade med dasen framför någon av mina ungarna eller att vederbörande gudsman hällde kaustiksoda i ögat på henne, tvingade henne att äta spyor, brände med cigarettändare etc skulle det inte var svårt att välja det förra.

Jag tror att den skeva relativa upprördheten beror på den svenska sexualskräcken, som i sin tur har många orsaker. Viljan att omfamna allt amerikanskt är en, viljan att kasta sig platt för islamism är en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar