onsdag 27 januari 2010

Vive la France!

I Frankrike ser det ut som om man kan ta ett första steg ifrån inlindandet av kvinnor i gigantiska tygstycken. Burka och niqab ska troligen bli förbjudet i kollektivtrafik och i offentliga byggnader.

En talesman för muslimer i Göteborg förfasar sig. Det strider mot religionsfriheten, enligt honom. Det vill säga, han vill underlätta för föräldrar uppfostrade i medeltidskulturer att föra över förtrycket till barnen.

Den typen av människor som talesmannen är ett exempel på brukar inte respektera min religionsfrihet. Jag tror på blasfemin. Den dag jag kan gå in på bussen naken förutom rosa strutsplymer på huvudet och med "Gud suger balle" tatuerat på bröstet utan att bli trakasserad är jag beredd att diskutera tillåtandet av slöjor och annat otyg. Men det lär dröja.

Till dess: inför ett förbud i Sverige liknande det som kommer i Frankrike + slöjförbud över huvud taget för personer under 18 år.

1 kommentar:

  1. "Det vill säga, han vill underlätta för föräldrar uppfostrade i medeltidskulturer att föra över förtrycket till barnen."

    Snacka om att sätta ord i någons mun som dem inte ens har påstått?

    Vad hände med religionsfriheten? Och så vitt jag vet är det ingen religionsfrihet att få klä sig naken, använd din hjärna och din logik.

    / www.mujaheedah.blogg.se

    SvaraRadera